Norges første biogass-drevne lastebil for rørfornying
For å imøtekomme fremtidens klimakrav bygger Olimb Rørfornying Norges første lastebil for rørfornying hvor både bil og tilleggsutstyr for drift går utelukkende på biogass.
Pressemelding 15.11.2023
Biogass er et klimanøytralt drivstoff som kan redusere livsløpsutslippene med opptil 90 % sammenlignet med fossilt drivstoff.
– Med rørfornying rehabiliterer vi vann- og avløpsrør ved å gjenbruke de gamle rørene i stedet for å grave. På samme måte er biogass gjenbruk av mat, avløpsslam og annet avfall. Med den nye biogass-drevne lastebilen vil vi ytterligere redusere klimaavtrykket på våre prosjekter, sier Geir Jensen, administrerende direktør i Olimb Rørfornying.
Første fylling av biogass på den helt nye lastebilen for installasjon av strømpeforinger.
LES OGSÅ: No-Dig: Smart fornyelse av vann og avløp uten graving
Første av sitt slag
Bilen ble bestilt fra Volmax Rygge i desember 2021. Salgssjef i Volmax, Roger Rossing, sier bilen trolig blir helt unik:
– Vi har ikke hørt om andre biler hvor også påbygget for drift går på biogass. Denne bilen blir kanskje den første av sitt slag i Norge, og Olimb Rørfornying viser med dette at biogass-bilene kan brukes til mer enn bare ren transport. Volvo har stort fokus på miljø og nullutslipp, og vi er veldig takknemlige for å være med som samarbeidspartner på dette prosjektet.
Helt fra bestilling av bilen er det lagt mye jobb i å få godkjent påbyggingen av utstyr til rørfornying i henhold til gjeldende lover og regler.
– Fordi påbygget vårt er noe helt nytt, har det vært mange involverte parter i prosessen. Både Volmax, Borge Trykkluftsenter og andre samarbeidspartnere har bistått oss med veiledning underveis, og vi begynner nå å nærme oss mål, forteller Håkon Røstad, teknisk leder i Olimb Rørfornying.
Installasjon av steam-generator for utherding av strømpeforing med varm damp. Generatoren er som lastebilen drevet av biogass.
Nye løsninger for fremtiden
Med rørfornying føres en plastmettet filtforing inn i det gamle avløpsrøret som herdes med varm damp til et nytt rør, uten å grave. Vanligvis er dampkjelen og generatoren drevet av diesel, men på den nye lastebilen vil disse i stedet gå på biogass.
– Ved å bygge om komponenter til å gå på biogass fremfor diesel har Olimb videreutviklet løsninger som finnes i markedet. Biogass-generatorer er for eksempel ikke så vanlig her til lands.
Det forteller Mads Amundsen, daglig leder i Borge Trykkluftsenter, som har levert flere av komponentene for tilleggsutstyret som nå bygges på bilen.
– Dette er et spennende prosjekt som vi tror blir en god og fremtidsrettet løsning. Mennesker vil alltid produsere avfall, og med denne løsningen blir avfallet utnyttet til drivstoff fremfor sendt til forbrenning, sier Amundsen.
Kontinuerlig innovasjon
Siden Olimb Rørfornying gjennomførte den første rørfornyingen i Norge i 1977 har de utviklet mange løsninger og produkter som i dag er standard i bransjen.
– Vi jobber kontinuerlig med videreutvikling av våre løsninger for å redusere våre klimagassutslipp. Det var derfor helt naturlig for oss å investere i denne unike lastebilen, slik at vi kan tilby rørfornying som et enda mer miljøvennlig og tidsriktig valg for våre kunder i fremtiden, avslutter Geir Jensen i Olimb Rørfornying.
LES OGSÅ: 45 år siden første strømperenovering